吴三桂(1612-1678),辽东人,字長伯,一字月所,是明帝国末期搭清帝国前期重要个政治军事人物。伊个祖籍来勒淮东高邮(今日江苏省个高邮市[1]锦州总兵吴襄个儿子,也是关宁军核心头目祖大寿个外甥。出生勒一个军事家庭。世袭军官。到崇祯末年,当上辽东总兵,加封平西伯,负责防守山海关。1644年降清,放满洲八旗入关,畀满洲人封为平西王。1661年杀脱南明压末一个皇帝,1673年反叛清朝,发动三藩之乱,1678年病死。

吴三桂

生平 编辑

吴三桂来勒年轻辰光是个美男子[2],自家个武功也相当好[3]吴伟业称呼伊「白皙通侯最少年」,来勒十八岁因为解救伊个阿爸成名,皇太极称赞伊:“吾家若得此人,何憂天下?”[4]

崇祯四年(1631年)八月,皇太极率领八旗对关宁军开战,开始大淩河之役,吳襄来勒赴援辰光逃亡,让全軍覆灭,祖大寿丢弃城池,逃到錦州,孙承宗被罢官,吴襄锒铛入狱,之后,明帝国让吴三桂担任总兵。吳三桂部队士气比较高,“膽勇倍奮,士氣益鼓”。伊治理軍队也比较严格,麾下个騎兵一千人,分廿隊,一隊五十人,設一个領騎官,伊来勒自家个靴筒高头摆勒迭廿名領騎官个姓名,一旦抽中啥人,就呼叫啥騎官,迭个領騎官马上让伊个五十人騎隊,跟牢伊冲锋,,被公认为是是帝国末年最后一支有战斗力个部隊[5]松锦之战爆发后,帝国军队因为指挥问题,逐渐陷入困境,吴三桂用蒙古降人计策,从大路突围,窜到杏山城[6]。是迭次战役少数成功跑脱个明朝军队。皇太极赞:“吴三桂果是漢子!得此人歸降,天下唾手可得矣。”[7]崇祯十七年(满清順治元年)(1644年)三月初,李自成个军队先后拿大同正定攻克,“京師為之震動”,初四日,朱由检決定放棄关外,封吴三桂为平西伯,让伊从山海关出发,来保卫北京[8],又让吴三桂个爸爸:吴襄提督京營。

引清兵入關 编辑

吴三桂个大刀

吳三桂根据朱由检个指示,率领军队朝首都北京开进,三月十六山海關[9],一路上“遷延不急行,簡閱步騎”,三月二十抵達河北豐潤時,李自成领导个流寇部队已进入北京,崇祯自縊景山(煤山),三桂則引兵退保山海關。李自成曾多次招降,吳三桂再三猶豫,曾一度有投降李自成的念頭。據傳后来听说其愛妾陳圓圓被李自成部下擄去而作罢。两面受敌的吴三桂,对内打弗过李自成,对外挡弗牢多尔衮。陈圆圆和吴家亲人都成了李自成的人质。为保全家人性命,吴答应与李自成议和,为防李自成有诈,又私下以黄河南北分治为条件向多尔衮求助。多尔衮复信吴三桂,许诺封伊做清朝个平西王,变合作关系受降关系[10]

来勒北京个李自成,因为怕清兵入关,決定「灭吴保关」,随后,伊带领廿几万军队,来勒四月十三号,向东朝山海关开进,去攻击吳三桂。四月廿二,关宁军作战失败,吳三桂求救於多尔衮,多爾衮將計就計,趁吳三桂與李自成談判之機,突然向李自成发动攻击。李自成却以为上了吳三桂个当,他認定吳三桂是“引狼入室”,随后殺脱吳三桂的全家。吳三桂為報殺父之仇,放清军入關追剿李自成个部队,在一片石战役中聯合清軍擊潰李自成。清軍入關後,攻入北京,多尔衮拿年幼个清世祖搭满洲朝廷从東北个盛京遷都北京,并且拿封吳三桂做平西王。

之後吳三桂就变成满洲八旗个先头部队,率伊自家个关宁军班底,攻打陕西四川等省份,拿李自成张献忠势力驱赶。之后,又辅佐多铎等满洲贵族,率领大军进攻南明,一直到1660年代,南明最后个皇帝永历帝窜到緬甸,吴三桂追入缅甸,强迫缅王莽白交出永曆帝,拿伊带到昆明处死。满洲邪气满意,命令伊鎮守云南,同时管理贵州,该歇辰光,伊已经搭诸侯王没啥区别哉。

三藩之亂 编辑

主文章:三藩之乱

顺治十七年,满洲帝国拿賦稅少作为借口,要求吳三桂削脱自家个军队。吳三桂拿綠營搭降兵從六萬人減到两万四千人。康熙元年,满洲帝国加封伊做亲王,同时管理贵州。康熙元年四月以弓弦杀朱由榔及其子。康熙十二年(1673年)康熙帝議撤藩,吴三桂於同年十二月起兵反清,平南王世子尚之信、靖南王耿精忠、广西将军孙延龄、陕西提督王辅臣等先後響應,史称三藩之乱。吳三桂以反清复明为号召,自称周王、天下招讨大元帅,大軍初時勢如破竹,康熙十三年春攻陷湖南,其後在岳州一帶為清軍所阻,形勢逐漸不利。康熙十七年(1678年)在湖南衡阳称帝,国号为,建元昭武,立妻子张氏为皇后。同年在长沙病逝。康熙二十年(1681年),满洲帝国攻入云南搭贵州,吴三桂个孙子吴世璠自杀,历时八年个三藩之乱就结束了。

清朝張茂稷《讀史偶感》:“李陵心事久風塵,三十年來詎臥薪?復楚未能先覆楚,帝秦何必又亡秦。丹心早為紅顏改,青史難寬白髮人。永夜角聲應不寐,那堪思子又思親。”

家庭 编辑

编辑

子女 编辑

吳三桂與《圓圓曲》 编辑

吳三桂降清後,汉族文人對之諷刺不絕,其中最著名的莫過於吳偉業(號梅村)所寫的《圓圓曲》。

由於世人將吳三桂變節歸咎於其愛妾陳圓圓被擄,令吳三桂為奪回陳氏而与满人勾结,詩人吳梅村西施諷今,譜下七言長詩《圓圓曲》,指出陳圓圓無一絲損害國家之舉,責任應在吳三桂,抨擊了他冲冠—怒为红颜”的舉動。

雖然晚清名家王國維比較〈圓圓曲〉與唐代詩人白居易長恨歌時認為前者不若白氏之平白,境界遜後者一籌。然無可否認,吳偉業能將西施與陳圓圓之際遇融合得絲絲入扣。但最令吳三桂介懷的卻是詩中中段幾句與西施無關,矛頭直指吳三桂的詩句: Template:Quote

據說吳三桂曾出重金希望吳梅村刪改上述幾句,然為吳梅村所拒絕。[11]

評價 编辑

後人對於吳三桂的評價。

  • 清初许多汉族知识分子因为厌恶满清政权的异族统治,痛恨作為漢人的吴三桂与满清勾結,导致大顺政权南明政权等汉人政权的覆亡,加上曾殺死永曆帝等明朝皇族和大臣等,斥责他为「汉奸」。吴三桂一时间也成了“汉奸”的代名词,后来也常有人拿“現代吳三桂”這個稱號來攻擊對手。[12]
  • 也有一說乃是吳三桂為了替崇禎帝復仇,在手上只有五萬大兵、對手三十萬大兵之下,只得與清兵借兵、引清兵入關。福王政權:同情其不得不然。

参考文献 编辑

  1. 顾诚《南明史》。《清史稿》卷四百七十四,《吴三桂传》讲到:“吴三桂,字长伯,江南高邮人,籍辽东。”
  2. 劉健《庭聞錄•卷六》记:“三桂巨耳、隆准,無須。瞻視顧盼,尊嚴若神。雞鳴即興,夜分始就枕,終日無惰容。鼻樑傷痕,右高左低,中有黑紋如絲,非締視不見。忤意,即自捫其鼻。與人語,如疾言,則意無他;或中變,則閉唇微咳,聲出鼻中。以此兩者測,百不失一。”
  3. 《吳逆始末記•附〈觚剩〉一則》记:“延陵將軍美丰姿,善騎射,軀幹不甚偉碩而勇力絕人。沈鷙多謀,頗以風流自賞。”
  4. 見《庭聞錄》、《吳三桂記略》、《平吳錄》。
  5. 孫旭:《平吳錄》
  6. 無名氏撰:《吳三桂紀略》,載《辛巳叢編》
  7. 《吳三桂紀略》
  8. 蔣德瓃:《愨書》,卷11;參見《庭聞錄》,卷1,2頁。
  9. 关宁调援纪事》说:吴三桂部“于三月十三日进关,请马一万,安歇家口五日,遂无及矣。”
  10. 张程:《吴三桂明朝名将变清朝平西王的历史真相[链接坏脱]》,百家讲坛,2011年3月
  11. 陈圆圆事辑》:“当日梅村诗出,三桂大惭,厚赂求毁板,梅村不许。三桂虽横,卒无如何也。”
  12. 参见《明昭宗致吴三桂书》。另有学者认为:本来清廷已打算放永历一马,让他在缅甸自生自灭。可吴三桂变态到极点,主动上书请求追剿,直至绞杀永历全家。正如永历在信中说的“千载而下,史有传,书有载”,吴三桂的劣迹已经昭于史传。