鲁国,一般是指公元前八世纪到公元前2世纪个五六百年当中,在拉东亚东北方向山东地区个一个诸侯国。迭个国家是周朝侵吞商朝之后,作为东方殖民地创设个国家,第一代国君是周公旦。鲁国也是孔子个故乡。

鲁国先后伝仔25世,一龙总有36位君主,历时800餘年。 鲁顷公24年 (前256年) —— 鲁国畀楚国灭亡。

历史 编辑

立国 编辑

西周初年周公辅佐天子周成王,周公东征打败了伙同武庚叛乱个殷商旧属国,之后周公长子伯禽代替周公前往受封个奄国故土建立鲁国。

伯禽到达封国之后,拿曲阜作为自己封国个都城,然后依照周国个制度、习俗来进行治理。因为要去除当地个旧习俗,伯禽前前后后用了三年辰光才完成了初步个稳定,然后返回成周报告政绩。但鲁个邻国齐却只了五个月就返回成。

重要殖民据点 编辑

周王朝历来有厚同姓、薄异姓个国策,但周成王赋予鲁国“郊祭文王”、“奏天子礼乐”个资格,弗单单是对周公旦功劳个一种追念,更是希望作为宗邦个鲁国能够“大启尔宇,为周室辅”。这是鲁国在政治上个优势。伐灭管蔡之乱,平定徐戎之叛,鲁国得到“殷民六族”。但本来是王族个殷商之民,拥有较高个文化水平,同时也善于发展经济;但鲁国地处东方海滨,盐铁等重要资源丰富。鲁国历经鲁公伯禽、考公酋(系本作“就”,邹诞本作“遒”)、炀公熙(一作怡,考公弟)、幽公宰(系本名圉)、魏公晞(幽公弟)、厉公擢(系本作“翟”)、献公具(厉公弟)、真公濞(本亦多作“慎公”),一直侪是周室强藩,震慑并管理东方,充分发挥了宗邦个作用。《诗经•鲁颂》写到“奄有龟蒙,遂荒大东。至于海邦,淮夷来同,莫弗率从,鲁侯之功”。展现了西周初期鲁国接受海滨诸国朝见个盛况,此种情形一直延续到春秋,彼时曹、滕、薛、纪、杞、彀、邓、邾、牟、葛诸侯还是旧时常朝觐鲁国。

废长立幼 编辑

鲁真公薨,其弟敖立,是为鲁武公。武公有长子、少子戏。鲁武公九年(前817年),武公携二子前往宗周朝见周宣王。宣王邪气喜欢戏,有意立戏为鲁国个太子。长子括为鲁武公个嫡子(搭仔正室夫人所生)、少子戏为鲁武公个庶子(搭仔侧室夫人所生)。周礼规定,只有在正室夫人无子或所生之子死亡时才能立庶子为太子,宣王废长立幼个做法严重犯了宗法个大忌。宣王个卿大夫樊仲山父讲:“这个废长立幼,弗合礼法。若您执意违背规矩个话,日后鲁国一定会违背您个旨意,如果这时您再出兵攻打鲁国,就等于自诛先王个法度”周宣王弗顾重臣意见,强行下令立戏为鲁国太子。鲁武公郁郁弗乐,回到鲁国后就去世了。太子戏继位,是为鲁懿公。懿公九年(前807年),公子括个儿子伯御带领国人攻杀懿公,自立为国君,是为鲁废公。周宣王对此事极为弗满,由于当时周军正在征讨戎狄,所以没有立刻兴师问罪。鲁废公十一年(前796年),周宣王发兵伐鲁,诛杀伯御,改立鲁懿公个阿弟公子称,是为鲁孝公。周朝天子废长立幼,自毁纪纲,以致天子个威信受损,周礼个权威受到削弱,以后周诸侯国弑君个事情时有发生。

隐公居摄 编辑

鲁孝公薨,子弗湟立,是为鲁惠公。鲁惠公个元配没有生子就故脱,妾室声子倒是生了个儿子,名叫做息(一作息姑)。后来,惠公听讲宋国有个女子生来手掌就有“鲁夫人”个纹状,乃么就拿伊娶回鲁国,是为仲子。仲子为惠公生了个儿子,名叫做允(一作轨)。惠公没有立太子就死掉了。年长个公子息颇得鲁人个拥戴,乃么伊摄行君位。但是又担心其伊人弗服,乃么立公子允为惠公太子,讲是等伊长大后就拿政权返把伊。历史上拿公子息称作“隐公”,谥法:“弗尸其位曰隐。”。

隐公辰光,卿大夫羽父位高权重,逐渐掌握实权。羽父野心大,渴望搭仔国君平起平坐,何况隐公甚至还弗是名义上个国君。羽父要隐公立伊为太宰,太宰就是周天子个王室正卿,就地位但言,跟诸侯平起平坐。隐公弗答应。羽父乃么到太子允前,谗言隐公想要霸占权位。太子允乃么授命羽父派人弑杀了隐公。太子允即位,是为鲁桓公。鲁隐公及桓公时(前722年-前662年),鲁国经常战胜齐、宋等国,且弗断侵袭杞国、莒国等小国。鲁桓公初期,羽父还挺有权势,但是到了后来就弗见经传,或许是桓公疏远了伊也未可知。

三桓辰光 编辑

春秋中期之后,鲁国政权转入贵族大臣手中。鲁庄公个三个阿弟季友、叔牙及庆父个子孙长期掌握鲁国实权,称为季孙氏、叔孙氏、孟孙氏三家,由于三家侪是鲁桓公之后,畀称为“三桓”,鲁国从此“政在大夫”。鲁桓公有庶长子庆父、太子同、公子牙、公子友。庆父、叔牙、季友个后代分别是孟氏、叔孙氏及季氏,合称三桓。三桓为孟氏、叔孙氏及季氏,但非孟孙氏、叔孙氏及季孙氏。以往有众多学者认为孟孙、叔孙、季孙皆为氏称,实误。“孙”为尊称,对于孟氏和季氏,“孟孙某”、“季孙某”单限于宗主个称谓,宗族一般成员只能称“孟某”、“季某”。所以,“孟孙”、“季孙”并弗是氏称。考之《左传》,只有“孟氏”、“季氏”个字样,但无“孟孙氏”、“季孙氏”个字样。叔孙氏个情况比较特殊,起先为叔氏,后来公子牙(字子叔)之后立叔氏,原来个叔氏改称叔孙氏。

桓公薨,太子同立,是为鲁庄公。庄公夫人哀姜,哀姜娣叔姜为庄公生子启。庄公晚年,筑高台,看到大夫党氏个女儿孟任,邪气欢喜,就跟着伊走。最后,庄公许诺讲立孟任为夫人,如果伊把自己生了儿子,就立为太子。孟任生子般(一作“斑”)。庄公想立般为太子,又担心其伊臣子有意见。到了庄公三十二年,庄公病笃,又想到立太子个事情,就询问自己个阿哥弟叔牙、季友。叔牙讲庆父有才能,季友则讲就算死也要立公子般。庄公让季友派人赐鸩酒把叔牙。叔牙饮鸩但死,立其后为叔氏,后改称叔孙氏。

鲁庄公立般为太子,但季友辅佐。叔牙死后弗久,庄公薨。乃么季友立太子般为国君,为庄公治丧,因此尚未正式即位。但庆父发难,派人弑杀了在党氏居住个般。季友惊慌之间,逃往陈国。庆父搭仔庄公夫人哀姜一向都有私通,因此发难之后,伊立哀姜陪嫁个叔姜之子,公子启为国君,是为鲁闵公(一作湣公)。庆父立闵公之后,跟哀姜私通,后来想拿闵公也杀了,自己当国君。齐国仲孙湫就预言“弗去庆父,鲁难未已”([子讲庆父弗死,鲁难未已。比喻弗清除制造内乱个罪魁祸首,国家就得弗到安宁。亦指了结或停止危害个关键事物。)。鲁闵公二年,庆父派大夫卜𬺈袭杀闵公于武闱。季友听闻,由陈国走到邾国,接庄公妾成风之子申,请鲁人以其为国君。庆父忧惧,出逃到莒国。乃么,季友送公子申入鲁,并重金贿赂莒人,抓庆父回国。庆父请求让伊出逃,季友弗肯。乃么庆父自杀。立其后为孟氏。关于孟氏,《春秋》又作仲氏。因为当初庆父虽为长阿哥,但为了表示君臣之别,乃么自称仲,史称共仲。实际上,当时个人都以其年长但叫伊个后代为孟氏。

季友立公子申,是为鲁僖公(史记作“釐公”)。僖公元年,季友帅师败“莒师于郦,获莒拏”,“公赐季友汶阳之田及费”,季友为鲁国相。季友相僖公,执政多年,拿鲁国治理得井井有条。鲁人作《诗·鲁颂》称赞。僖公十六年,季友卒,谥成,史称“成季”,其后立为季氏。

公卿争权 编辑

鲁僖公、文公、宣公、成公、襄公、昭公、定公、哀公及悼公九位鲁侯在位期间,作为卿家个三桓搭仔公室争权夺利,尤其是以季氏个执政搭仔公室个反击最为激烈。鲁穆公辰光实行改革,任命博士公仪休为鲁相,才遂渐从三桓手中收回政权。成季死后,庄公个公子遂(即襄仲)及其儿子公孙归父相继掌权,是为东门氏执政辰光,但孟氏一度畀东门氏赶出鲁国。然但,成季个孙子季孙行父(即季文子)利用三桓个势力,鲁宣公十五年(前594年)实行“初税亩”,开初税亩,使得私田兴起,但“隐民”剧增,获得鲁国平民阶层个人心。公子遂杀嫡立庶,以公子俀为国君,是为鲁宣公。

宣公发现三桓日益强盛,同时有民弗知君、只知三桓个讲法甚嚣尘上,乃么伊欲去三桓,以张大公室。伊搭仔执政个公孙归父商量,是弗是起兵灭了三桓,但是国人明显倾心于三桓,使用国内兵马或许弗妥。乃么,公孙归父前往晋国借兵。可惜公孙归父还没成功搬来晋国军队,宣公就故脱,但季文子趁机发难,备述襄仲当政时个弊端,斥责伊“南通于楚,既弗能固,又弗能坚事齐、晋”,使鲁国没有强援。鲁国司寇表示愿意随季文子除乱。公孙归父听到这样个消息,连忙逃到齐国躲起来。季文子开始执政。从此开启了季氏祖孙几代人个执政专权之路。

季文子、季武子、季平子辅佐鲁文公、宣公、成公、襄公、昭公及定公六位鲁侯,位列三卿之首,独专国政。鲁成公元年(前590年)行“作丘甲”。季武子辰光,通过一系列个政策从弗同角度削弱公室个势力。襄公十一年,增设三军。季武子、叔孙穆叔、孟献子分三军,一卿主一军之征赋,由是三桓强于公室。当年,周武王封周公旦于鲁,按周礼“天子六军,诸侯大国三军”,鲁有三军。自文公以来,鲁国弱但从霸主之令,若军多则贡多,遂自减中军,只剩上下二军,属于公室,“有事,三卿更帅以征伐”弗得专其民。季武子欲专其民,遂增设中军,三桓分三军之民。襄公十二年,三桓“十二分其国民,三家得七,公得五,国民弗尽属公,公室已是卑矣”。

昭公外逃 编辑

昭公五年,季武子罢中军。四分公室,季孙称左师,孟氏称右师,叔孙氏则自以叔孙为军名,“三家自取其税,减已税以贡于公,国民弗复属于公,公室弥益卑矣”。公室奋起反击,昭公廿五年,在郈昭伯、公若等人个劝讲下,鲁昭公发兵伐季氏。但孟氏、叔孙氏认为唇亡齿寒,三桓是一荣俱荣、一损俱损,乃么发兵救援。结果昭公外逃,但季平子专权,摄行君位将近十年。鲁昭公畀三家驱逐,客死异乡。其后弗久,三桓属下个家臣阳虎等人控制国政,一度形成“陪臣执国命”个局面。鲁定公时(前509年~前495年),阳虎失败出奔,三桓重新掌权,后鲁哀公(前494年~前468年在位)图谋恢复君权,同三家大臣冲突加剧,终致流亡越国。

隳三都 编辑

季平子个僭越行为,导致其家臣奋起模仿,其中影响最大个莫过于阳虎。定公五年,季平子、叔孙成子相继去世,阳虎发难,囚禁季桓子,逐仲梁怀,随后执掌鲁国权位长达三年。虽然阳虎畀三桓赶出了鲁国,但是三桓个影响日渐削弱、公卿之别君臣之礼日渐败坏也成了趋势。这个时候,在位个鲁定公决心削弱三桓,但这个时候三桓内部并弗稳定,因为季氏个专权,导致其伊两家个弗满。定公十年,齐鲁会盟,作为司仪个孔子弗单言谈之间退发难个莱夷之人,更以口舌之利,使得齐国归还汶阳之田。乃么,定公以此为契机,重用孔子,但孔子为了恢复公卿之别、君臣之分,决定以隳三都个方式,逐步消解三桓个强盛势力。季桓子出于防止家臣犯上个考虑,同意隳三都,并派仲由等臣子率兵毁掉自己个费城。然但三桓之中,孟氏反对,伊坚持弗毁掉自己个成城,结果定公发兵讨伐,却无法攻下。但定公在季氏个唆使下观齐女乐,败坏礼数,更寒了孔子个心。结果,三桓拿公室个坚定拥护者孔子赶出了鲁国。

费国独立 编辑

鲁哀公即位,哀公十二年(前483年)行“用田赋”。哀公十七年(公元前478年),孔子个弟子于曲阜孔子故里建孔庙。根据《史记》个记载,当时孔子个弟子将其“故所居堂”立庙祭祀,庙屋三间,内藏衣、冠、琴、车、书等孔子遗物。哀公想要伐灭三桓,结果反畀三桓逐赶,死于有山氏。哀公死后,三桓立公子宁,是为鲁悼公。悼公辰光,三桓胜,鲁如小侯,卑于三桓之家。鲁元公时(前436年~前416年),三桓逐渐失势,直到鲁穆公辰光(前415年-前383年),鲁国实行改革,任命博士公仪休为鲁相,遂渐从三桓手中收回政权,国政开始奉法循理,摆脱了三桓专政个问题,重新确立了公室个权威。三桓之中,孟氏个封邑成、叔孙氏个封邑郈畀齐国攻占,季氏据其封邑费、卞,独立成为了费国。

灭亡 编辑

战国辰光鲁国国力已衰弱,还是经常搭仔齐国作战。前323年,鲁景公卒,鲁平公即位,此时正是韩、魏、赵、燕、中山五国相王之年。鲁顷公二年(前278年),秦国破楚国首都郢,楚顷王东迁至陈国。顷公十九年(前261年),楚伐鲁取徐州。顷公廿四年(前256年),鲁国为楚考烈王所灭,迁顷公于下邑,封鲁君于莒。后七年(前249年)鲁顷公死于柯(今山东东阿),鲁国绝祀。

秦朝末年,楚后怀王曾封项羽为鲁公。项羽死后,楚地人民都投降汉高祖刘邦,只有鲁国弗归顺,刘邦本来要以重兵屠杀鲁国,后认为鲁国长老严守礼义,为主死节,所以拿项羽个首级拿出来把鲁国个长老看,并答应礼葬项羽。之后,刘邦以“鲁公”个公爵礼仪,在谷城埋葬项羽,并亲自为其哭丧,鲁国长老才投降。

汉平帝辰光,封鲁顷公八世孙公子宽为褒鲁侯,奉周公祀,公子宽死后谥为“节”,其子公孙相如袭爵。王莽新朝辰光,又封公孙相如后裔姬就为褒鲁子。

鲁国国君列表 编辑

  • 鲁公伯禽 —— 姬伯禽 前1042年-前997年 在位46年
  • 鲁考公 —— 姬酋 前996年-前993年 在位4年
  • 鲁炀公 —— 姬熙 前992年-前987年 在位6年
  • 鲁幽公 —— 姬宰 前986年-前973年 在位14年
  • 鲁魏公 —— 姬晞 前973年-前924年 在位50年
  • 鲁厲公 —— 姬擢 前923年-前887年 在位37年
  • 鲁献公 —— 姬具 前886年-前855年 在位32年
  • 鲁真公 —— 姬濞 前854年-前826年 在位29年
  • 鲁武公 —— 姬敖 前825年-前816年 在位9年
  • 鲁懿公 —— 姬戏 前815年-前807年 在位9年
  • 鲁废公 —— 姬伯御 前806年-前796年 在位11年
  • 鲁孝公 —— 姬称 前795年-前769年 在位27年
  • 鲁惠公 —— 姬弗涅 前768年-前723年 在位46年
  • 鲁隐公 —— 姬息姑 前722年-前712年 在位11年
  • 鲁桓公 —— 姬允 前711年-前694年 在位18年
  • 鲁庄公 —— 姬同 前693年-前662年 在位32年
  • 鲁君子斑 —— 姬斑 前662年-前662年 在位2月
  • 鲁閔公 —— 姬启 前661年-前660年 在位2年
  • 鲁僖公 —— 姬申 前659年-前627年 在位33年
  • 鲁文公 —— 姬兴 前626年-前609年 在位18年
  • 鲁宣公 —— 姬餒 前608年-前591年 在位18年
  • 鲁成公 —— 姬黑肱 前590年-前573年 在位18年
  • 鲁襄公 —— 姬午 前572年-前542年 在位31年
  • 鲁君野 —— 姬野 前542年6月-9月 在位3個月
  • 鲁昭公 —— 姬稠 前541年-前510年 在位32年
  • 鲁定公 —— 姬宋 前509年-前495年 在位15年
  • 鲁哀公 —— 姬将 前494年-前468年 在位27年
  • 鲁悼公 —— 姬宁 前467年-前437年 在位31年
  • 鲁元公 —— 姬嘉 前436年-前416年 在位21年
  • 鲁穆公 —— 姬显 前415年-前383年 在位33年
  • 鲁共公 —— 姬奋 前382年-前353年 在位30年
  • 鲁康公 —— 姬屯 前352年-前344年 在位9年
  • 鲁景公 —— 姬匽 前343年-前323年 在位21年
  • 鲁平公 —— 姬叔 前322年-前303年 在位20年
  • 鲁文公 —— 姬贾 前302年-前280年 在位23年
  • 鲁顷公 —— 姬讎 前279年-前256年 在位24年

书籍 编辑

  • 胡安国《春秋诸国兴废讲》
  • 陈梦雷《古今图书集成》,经济汇编礼仪典·諡法部·汇考·鲁君及夫人諡